Provincie Utrecht

Communicatieadviseur water en bodem

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
Deze opdracht is tot stand gekomen vanwege gedeeltelijke uitval van onze communicatieadviseur Water en Bodem. Wij zijn daarom op zoek naar een bevlogen communicatieprofessional, die affiniteit heeft met het onderwerp water en bodem. Je vervult een belangrijke initiërende, inspirerende en ondersteunende rol binnen het lijnteam, dat bestaat uit ruim 50 bevlogen collega’s. 

Je ondersteunt dit team met communicatieadvies en -uitvoering. Je bent spin in het web, je kunt helder adviseren over de communicatie met onze stakeholders en  je voert deze communicatie hands on uit. Vanuit jouw ervaring met overheidscommunicatie heb je een antenne ontwikkeld voor politiek, bestuurlijke aspecten.

Je bent een kei in adviseren en creëren en je weet hoe je communicatie planmatig inzet ten dienste van de beleidsdoelen. Je bent een stevige adviseur, gesprekspartner en een verbinder pur sang.

Je bent hands on en kunt zelfstandig aan het werk met een breed scala aan (online) communicatie activiteiten. Je werkt nauw samen met de en de senior communicatieadviseur Water en Bodem en de collega communicatieadviseur Klimaatadaptatie.

De onderwerpen waar je als communicatieadviseur onder meer mee aan de slag gaat zijn:

  • Water, van drink- tot zwemwater en de bescherming van grondwater
  • Kader Richtlijn Water (KRW)
  • Water en bodem sturend
  • Bodemenergie
  • Bodemdaling

Meer informatie over deze onderwerpen is te vinden via www.provincie-utrecht.nl/onderwerpen/bodem-en-water

Je bent verantwoordelijkheid voor onder andere de volgende taken:

  • Updaten van de communicatiestrategieën voor de water en bodem projecten/onderwerpen;
  • Coördinatie en uitvoering van alle uit de communicatiestrategie voortkomende interne en externe communicatie, gericht op verschillende stakeholders;
  • Coördineren van het up-to-date maken en houden van de webpagina’s van het programma;
  • Het bijhouden van de communicatiekalender, adviseren ten aanzien van de juiste middelenmix (online en print), doelgroepen en kernboodschappen;
  • Het actueel houden van informatie over de beleidsprogramma’s van water en bodem op intranet, internet en social media;
  • Op basis van informatie van het beleidsteam maak je artikelen, nieuwsberichten, story’s, filmpjes, social mediaberichten en andere communicatiemiddelen;
  • Het ondersteunen van externe bijeenkomsten, met advies en communicatiemiddelen, zoals conferenties, werkbezoeken en symposia die het programmateam (mede) organiseert of waarbij de provincie Utrecht een inbreng levert;
  • Afstemming met jouw collega communicatieadviseurs van het team Corporate Communicatie en afstemming met de woordvoerder van de portefeuillehouder Water, Bodem en Klimaat.

Competenties

  • Communicatief en netwerkvaardig: Je legt en onderhoudt makkelijk contacten met relevante personen en organisaties
  • Proactief: je ziet zelf kansen voor communicatie en het leggen van contacten of verbindingen
  • Flexibel en open: snel kunnen schakelen tussen landelijke, provinciale en lokale schaalniveaus. Je hebt daarbij een antenne voor relevante berichten die buiten het programma zelf liggen en staat open voor oplossingen en ideeën die je zelf wellicht niet had voorzien
  • Resultaatgericht & hands-on mentaliteit: Je toont eigenaarschap en steekt je nek uit om zaken voor elkaar te krijgen, je bent een doener
  • Je kunt goed planmatig werken, je bent analytisch en bent samenwerkingsgericht.

Toevoeging

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

De Eisen

  • 3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een overheidsorganisatie;
  • 5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met online communicatie, waaronder inzet voor social media.

De Wensen

  • 10. Een maximum uurtarief van € 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (inclusief Flextender fee).
  • 6. Aantoonbare werkervaring met de onderwerpen water en bodem. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV;
  • 7. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur;
  • 9. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met online communicatie, waaronder inzet voor social media;
  • 8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring bij een overheidsorganisatie;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
30 oktober 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox