Gemeente Haarlemmermeer

Beleidsadviseur sociaal domein met aandachtsgebied schuldhulpverlening

Gemeente Haarlemmermeer

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van een beleidsplan schuldhulpverlening. Vanaf 1 januari 2026 zal de gemeente Haarlemmer zelf de intake, stabilisatie en nazorg van schuldhulpverlening uitvoeren. Daarna zullen gefaseerd ook andere onderdelen, zoals vroeg-signalering en financiële begeleiding door de gemeente zelf worden uitgevoerd. In het op te stellen beleidsplan wordt de nieuwe situatie van schuldhulpverlening geschetst en wordt vooruit gekeken naar hoe de schuldhulpverlening komende jaren wordt ingevuld. In een kernteam wordt het in huis halen van schuldhulpverlening voorbereid. Het kernteam is voor de implementatie en verdere invulling van de schuldhulpverlening afhankelijk van beleidskeuzes die voortvloeien uit het op te stellen beleidsplan.

Jouw taak
Jouw taak is om het beleidsplan vorm te geven, met hierbij specifiek aandacht voor de financiën, de talrijke initiatieven die al aanwezig zijn in de gemeente en landelijke ontwikkelingen. Verder stem je af met collega’s en betrokken maatschappelijke organisaties en draag je zorg voor bestuurlijke afstemming. Je maakt deel uit van een projectteam voor het in huis halen van de schuldhulpverlening en bent lid van het kernteam.

Deeltaken

  • Opstellen beleidsplan schuldhulpverlening;
  • Doorgeleiden en begeleiden bestuurlijk proces;
  • Bewaken van de voortgang en de kwaliteit van het beleidsplan Schuldhulpverlening;
  • Regelen van financiële dekking voor de uitvoering van de Schuldhulpverlening;
  • Opstellen beleidsregels schuldhulpverlening;
  • Samenwerken met de beleidsadviseurs voor Schuldhulpverlening, Inkomen & Werk en maatschappelijke organisaties voor de inhoudelijke input van het beleidsplan voor schuldhulpverlening;
  • Verzorgen van de afstemming met de directie en het bestuurlijke traject voor het college en de raad;
  • (Beleidsmatige) input leveren voor het kernteam Schuldhulpverlening voor het in huis halen van schuldhulpverlening;

De kandidaat voldoet aan

  • de gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum;
  • is flexibel ten aanzien van het aantal te werken uren en werktijden;
  • heeft minimaal 5 jaar relevante ervaring als beleidsadviseur Schuldhulpverlening, bij voorkeur bij een gemeente;
  • Overziet wat er al is en wat nog nodig is om tot een beleidsplan schuldhulpverlening te komen;
  • Heeft goede kennis van Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en is op de hoogte van actuele (landelijke) ontwikkelingen in het beleidsveld schuldhulpverlening;
  • Heeft ervaring met bestuurlijke trajecten in een gemeente;
  • Vind het leuk en is goed in samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Weet hoofd- en bijzaken goed te scheiden.

Kandidaat omschrijving
De beleidsadviseur heeft gevoel voor politiek-bestuurlijke dynamiek binnen een gemeente. Complexe vraagstukken met tegenstrijdige belangen zijn de kandidaat niet vreemd en weet de kandidaat tot goed resultaat te brengen. De kandidaat kan goed schakelen tussen de strategische uitdagingen op bestuurlijk niveau en het vertalen van het beleid naar de uitvoering. Projectmatig werken, belangen inschatten en prioriteiten stellen zijn voor de kandidaat vanzelfsprekend. De kandidaat is analytisch en weet te verbinden om resultaten te bereiken.

Toelichting op rooster

Werkdagen flexibel in overleg.

De Eisen

  • Inzet Flexibel inzetbaar, voor 32 uur per week.
  • WO werk- en denkniveau Op CV aantoonbaar WO werk en denk niveau.
  • Ervaring als beleidsmedewerker Schuldhulpverlening Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als beleidsadviseur op het beleidsterrein schuldhulpverlening, armoede en/of werk en inkomen.
  • Ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving Op CV aantoonbaar ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Beschikbaarheid voor interview Beschikbaar zijn voor interview op donderdagmiddag 5 juni op kantoor in Hoofddorp.
  • Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren. Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst. Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer). Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben. Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente ivm deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening. Kies Ja indien u zich hieraan conformeert

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Motivatie waaruit blijk dat kandidaat aansluit bij visie Beleid Sociaal Domein Haarlemmermeer en gemotiveerd is voor deze functie.
  • Startdatum opdracht Vanaf wanneer is de kandidaat beschikbaar?
  • Ervaring in een vergelijkbare functie bij grote gemeente Op CV aantoonbaar ervaring met het werken in een vergelijkbare functie bij een Gemeente met 80.000 - 100.000 inwoners of bij een Gemeente met > 100.000 inwoners
  • 3 jaar ervaring in het beleidsveld Inburgering Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring binnen het beleidsveld Schuldhulpverlening, armoede of werk & inkomen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 juni 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox