Als zzp’er is het mogelijk om je financiële administratie zelf te doen. Als je de mogelijkheid hebt, of vindt dat je de financiële administratie beter kan uitbesteden, dan is dat ook een optie. Het is voor jou in elk geval belangrijk dat je wel inzicht in je eigen administratie blijft houden. Waar maak je winst op en waar liggen de kosten voor jou? Voor de Belastingdienst ben je als zzp’er verplicht je administratie 7 jaar lang te bewaren. Zowel op papier als elektronisch. Dit geldt ook voor agenda’s, notities, bankafschriften, kassabonnen, contracten etc.
In je boekhouding moet je je Grootboek-, Voorraad-, In en verkoop-, en loonadministratie opnemen. Hieronder is een korte toelichting van de eerder genoemde zaken.
Dit is de administratie waarbij je de waarin je de inkomsten en uitgaven van je onderneming onderbrengt in groepen, zoals geleverde producten, bankrekeningen, ontvangen btw, betaalde btw, autokosten, telefoonkosten sorteert in verschillende verzamelmappen. Al deze verschillende aspecten nummer, dit is een grootboekrekeningnummer, hierdoor kan je de gegevens gemakkelijk terug kan vinden. Dit is de algemenere manier van je administratie doen.
In deze map staan alle facturen van jouw klanten en jouw leveranciers, gespecificeerd op bedragen, openstaande posten, btw etc. Deze gegevens komen van je in- en verkoopadministratie.
Dit is alleen nodig als je werkt met inkoop en verkoop van goederen. Als je hiermee werkt, dan ben je verplicht minstens één keer per jaar de goederen te inventariseren, en de voorraad en de waarde ervan te vermelden in je boekhouding. Als je veel inkoopt en veel verkoopt dan kan het fijn zijn een boekhoudpakket aan te schaffen waarin je geautomatiseerd je voorraadadministratie kan bijhouden.
De in- en verkoopadministratie bestaat uit het inboeken van jouw verkoopfacturen en inkoopfacturen op grootboekrekeningen.
Dit is alleen noodzakelijk wanneer je personeel in dienst hebt.
Het aanschaffen van een administratiepakket kan handig zijn voor het doen van je boekhouding zoals Moneymonk.nl, Visma.com en Fiscus.nl. Hierdoor kan je facturen maken die automatisch geboekt worden en bij invoer van inkoop of onkosten wordt deze btw-splitsing ook weer vrijwel automatisch geregeld. Verder heeft elk boekhoudprogramma eigen voor en nadelen. Dus vergelijk welk pakket interessant voor jou is. Als freelancer heb je onder andere te maken met grootboek-, debet-, crediteuren-, en loonadministratie. Een boekhoudprogramma kan dit vergemakkelijken.
Wanneer je je boekhouding als een vervelende opgave ziet, is het uitbesteden bij een boekhouder of accountant een goede oplossing. Zij regelen dan je winst-en-verliesrekening, de btw-aangifte en inkomstenbelasting. Je kan er ook voor kiezen om alleen je definitieve jaaraangifte te laten verzorgen door een administratiekantoor. Zo zorg je ervoor dat alle aftrekposten voor jou optimaal benut worden. Let wel op dat je een accountant kiest die kwaliteit levert tegen een redelijk bedrag.
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox