Het Kadaster

Kwartiermaken operationsmanagement tbo

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Het team TBO is op zoek naar een tijdelijke kracht verantwoordelijk voor het  Kwartiermaken Operationsmanagement TBO.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestond uit talloze wetten en regels. Er was een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kon vinden. Dat moest eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

  • De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;
  • Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;
  • De verschillen tussen regio’s.

De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1-1-2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen wordt ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

 

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties. Daarnaast zal het jaar 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

Opdrachtomschrijving
Wij zoeken een tijdelijke kracht die advies uitbrengt hoe Operationsmanagement bij de TBO in te richten. Het kwartiermaken wordt vormgegeven door een nieuwe aangetrokken medewerker in vaste dienst te ondersteunen bij het operationaliseren van het advies. Gezien de complexiteit van het programma en de vele partijen die daarin een rol spelen zoeken wij een senior professional met zeer ruime werkervaring in het Informatie Voorzieningsdomein van grote organisaties in een complex stakeholdersveld. Ervaring als kwartiermaker met het inrichten van teams en ontwikkelen van medewerkers is een must. 

De opdracht van TBO betreft:

Het opleveren van een advies omtrent inrichting en kwartiermaken van Operationsmanagement binnen de TBO. Dit omvat de volgende deelgebieden:

  • Operationsmanagent als verbindende schakel tussen de (opvolger) van de pDSO implementatie organisatie, Ministerie van VRO , Koepels en DSO-LV Beheer organisatie.
  • Dienst- en Servicemanagement
  • Tactisch leveranciersmanagement
  • Contentbeheer Ontwikkelaarsportaal


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn
In deze opdracht word je gevraagd een advies op te leveren voor: 

  • Het organiseren van Operationsmanagement in de genoemde deelgebieden binnen de TBO-organisatie op basis van SCOPAFIJTH, dat voldoende wendbaar is om mee te kunnen bewegen met de nog aan verandering onderhevig zijnde context van het conform SAFe georganiseerde programma DSO-LV;
  • Het organiseren van het relatiemanagement t.b.v. van het Operationsmanagement op de genoemde deelgebieden in de interbestuurlijke context van de DSO-LV.

Je ondersteunt en adviseert de nieuw aangetrokken medewerker in vaste dienst zelfstandig bij het operationaliseren van Operationsmanagement binnen de TBO.

 


De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 30 april 2025 voor maximaal 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 4 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je beheerst gangbare IT-beheermodellen als BiSL, ASL en/of ITiL.
  • HBO+/WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met de aansturing van software ontwikkelprojecten en in beheer name van diensten.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het, als lijnmanager, inrichten en aansturen van IT-beheerafdelingen of IT regieorganisaties.
  • Aantoonbaar ervaring als kwartiermaker met het inrichten van ondersteunende processen o.b.v. SCOPAFIJTH, opgedaan in uitgevoerde projecten.
  • Aantoonbaar ervaring bij overheids- of uitvoeringsorganisaties, aangetoond door uitgevoerde opdracht(en).
  • Kent de context en het speelveld van het Digitaal Stelsel Omgevingswet zeer goed. Kennis is opgedaan in minimaal één uitgevoerd project.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Minimaal 10 jaar ervaring met management of coördinatie van informatiseringprojecten, -programma’s, of afdelingen, in grote organisaties met een breed en divers stakeholderveld.
  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 30 april 2025 voor maximaal 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 4 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met SAFe, aangetoond middels uitgevoerde opdrachten. Certificering is een pré.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgericht • Helicopterview • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld • Klantgericht • Proactief en initiatiefrijk • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk • Analytisch vermogen

De Wensen

  • Bent u SAFe gecertificeerd. Beoordeling: Nee 0 punten, ja 5 punten.
  • Beschrijf uw ervaring met het inrichten van een IT-beheer en/of -regieorganisatie, bij voorkeur in een scaled agile context. Geef minimaal 2 voorbeelden die het beste aansluiten bij deze opdracht (max. 300 woorden). Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Beschrijf als kwartiermaker, ondersteund met een voorbeeld, uw ervaring met het inrichten van ondersteunende processen o.b.v. SCOPAFIJTH. Geef een voorbeeld dat het beste aansluiten bij deze opdracht. (max. 300 woorden). Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 december 2024 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox