VNG

Implementatieadviseur ketenbureau i-sociaal domein

VNG

De opdracht­omschrijving

Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.


Over het Ketenbureau i-Sociaal Domein
Samen met gemeenten, zorgaanbieders, softwareleveranciers en samenwerkingspartners
werkt het Ketenbureau i-Sociaal Domein (i-SD) aan het verminderen van de
administratieve lasten en verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten en
zorgaanbieders in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo). Dit met het doel meer tijd en
geld voor zorg en ondersteuning aan de cliënt. Het Ketenbureau is onderdeel van VNG
Realisatie. De VNG is ook één van de Stuurgroepleden. De andere leden van de
stuurgroep i-Sociaal Domein zijn: Actiz, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, VGN,
Valente en VWS.

Onze thema’s:
Recent hebben we in een Meerjarenkoers onze ambities en aanpak voor de komende
jaren verwoord. Wij willen gemeenten en aanbieders ontzorgen door te helpen bij het
verminderen van de administratieve lasten, het verbeteren van de informatievoorziening
en het vereenvoudigen van de uitvoering Dit doen wij met diverse projecten, producten
en diensten. Bij de uitwerking betrekken wij altijd de experts uit het veld. Wij focussen
ons op de volgende thema’s:
• Inkoop en contractering
• Administratieve processen en iStandaarden
• Gegevensuitwisseling in de keten
• Ketensamenwerking en partnerschap

Dit alles doen wij met ca. 35 enthousiaste collega’s die uit het werkveld komen en zich
volledig inzetten om de administratieve lasten in het Sociaal Domein (Wmo en JW) te
verminderen. Naast de nodige online overleggen en afspraken hebben we op maandag in
Den Haag en op woensdag in Utrecht een ‘kantoordag’ zodat we elkaar ook fysiek blijven
ontmoeten en versterken. Binnen het Ketenbureau zijn de volgende teams werkzaam:
• Projecten (Ontwikkeling)
• Beheer
• Regioteam


Het regioteam bestaat uit 5 implementatieadviseurs, een teamcoördinator en secretaris.
Het team ondersteunt bij de implementatie van de producten en diensten van het
Ketenbureau i-SD. Ook haalt het team signalen op bij de gebruikers van deze producten
en diensten, zijnde regionale samenwerkingsverbanden, gemeenten en zorgaanbieders.

Het regioteam werkt vraaggericht en stemt haar werkzaamheden af met de teams
Ontwikkeling en Beheer van het Ketenbureau. Daarnaast bespreekt het team haar
werkzaamheden met de regio-adviseurs van het Platform Sociaal Domein. Dit platform
ondersteunt gemeenten en hun partners (lokaal, regionaal, bovenregionaal en landelijk)
op verbindingsvraagstukken in het sociaal domein.


Omschrijving van de opdracht
De implementatie-adviseurs van het regioteam worden ingezet als experts en dienen te
beschikken over voldoende kennis van de Wmo en Jeugdwet en een netwerk (lokaal en
landelijk binnen deze domeinen) om de vragen vanuit regio’s, gemeenten en
zorgaanbieders over de producten en diensten van het Ketenbureau i-SD te kunnen
beantwoorden.


Het regioteam gaat over de hele linie (visie – beleid – inkoop – uitvoering) binnen het
sociaal domein in gesprek met aanbieders en gemeenten. Door uitwisseling en
samenwerking in het team ontstaat er binnen het Ketenbureau i-SD goed zicht op de
problematiek per onderwerp en per regio. De signalen worden ook gedeeld met de
regioadviseurs die vanuit het platform Sociaal Domein actief zijn de regio’s. Vanuit deze
adviseurs kunnen ook vragen worden gesteld aan de implementatieadviseurs van het
Ketenbureau.


De belangrijkste opdracht van het team is het werken aan de thema’s van het
Ketenbureau zoals eerder aangegeven: het merkbaar en meetbaar terugdringen van
administratieve lasten in het sociaal domein met een integraal ondersteuningsaanbod op
visie, beleid, inkoop en uitvoering richting regio’s, gemeenten en aanbieders.
Wij zijn op zoek naar vijf implementatieadviseurs, verdeeld over alle aandachtsgebieden
(zie onder).

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als implementatieadviseur ben je verantwoordelijk voor:
• Het in beeld brengen van de stand van zaken rondom de hele cyclus van visie –
beleid – inkoop tot uitvoering in het sociaal domein. Daarvoor benaderen zij
gemeenten, regio’s en aanbieders zowel op aanvraag als proactief.
• De implementatieadviseurs fungeren als eerste aanspreekpunt op een van de
thema’s die vanuit het Ketenbureau i-SD zijn geformuleerd. De vragen kunnen
komen vanuit gemeenten, regio’s of zorgaanbieders. Direct van hen, of via derden
zoals de regioadviseurs van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast bieden de
implementatieadviseurs zelf ondersteuning in het land. Dit betreft onder andere
het spiegelen op de lopende processen, vraagverheldering, de organisatie van
miniconferenties en het (ondersteunen bij) implementeren van producten en
diensten van het Ketenbureau i-SD. De implementatieadviseurs maken hierbij
gebruik van elkaars kwaliteiten.

• De implementatieadviseurs dragen bij aan het terugdringen van administratieve
lasten, door het signaleren van mogelijke knelpunten en het aandragen van
oplossingen op basis van de praktijk.
• Bij meer specifieke vragen zetten de adviseurs de producten en experts van het
ketenbureau i-SD in, of schakelen zij externe kennis in. De adviseurs kennen de
producten en instrumenten van i-SD (inclusief de producten van het voormalige
programma Inkoop & Aanbesteden), hebben zicht op relevante externe kennis en
weten wanneer ze de interne en externe experts in kunnen schakelen.
• De adviseurs volgen uiteraard de inzet van producten en experts vanuit het
Ketenbureau of daar buiten. Zo weten ze of de inzet voldoende effect heeft gehad
en of verdere ondersteuning nodig is.
• Ook kunnen de adviseurs vraagstellers onderling verbinden om van elkaar te
leren. Daarvoor organiseren zij indien gewenst leergroepen, of miniconferenties.
• De adviseurs beschikken over brede netwerken in de regio en landelijk.
• De adviseurs maken het geleerde breder inzichtelijk. Dat doen ze door te
rapporteren over wat ze in het land zien. Door de beelden vanuit alle
implementatieadviseurs gezamenlijk naast elkaar te leggen, kan ieder kwartaal
een beeld opgeleverd worden van de stand van zaken. Ook wordt zo gezien welke
producten en experts effectief zijn in het ondersteunen van gemeenten, regio’s en
aanbieders.
• Daarnaast dragen de adviseurs bij aan de ontwikkeling en implementatie van
nieuwe producten van het Ketenbureau, zoals de contractstandaarden Wmo, op
basis van hun ervaringen.
• Tenslotte onderhouden de implementatieadviseurs contact met de regioadviseurs
van het Platform Sociaal Domein over hun activiteiten en contacten.

In het team van implementatieadviseurs wordt gewerkt met aandachtsgebieden per
adviseur. Deze aandachtsgebieden zijn:
• Inkoop, aanbesteden en contractmanagement;
• I-standaarden in brede zin (waaronder de Standaard Administratie Protocollen
(SAP’s) in het Sociaal Domein);
• Gegevensuitwisseling en informatievoorziening in de keten.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Uw aanbieding heeft betrekking op het expertisegebied van • Gegevensuitwisseling en informatievoorziening in de keten.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare (in de afgelopen 7 jaar) operationele, adviserende en/of bestuurlijke ervaring in het sociaal domein (Wmo en Jeugdwet) (bij gemeente, zorgaanbieder of anderszins in dit domein);
  • Afgeronde HBO of WO opleiding;
  • Aantoonbare ervaring met inkoop & aanbesteden, contractering, en/of het gebruik van standaarden in het sociaal domein, kennis van de Wmo 2015 en van de Jeugdwet;
  • Beschikt over een aantoonbaar netwerk bij gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden en zorgaanbieders in het Sociaal Domein (Jeugdwet en Wmo);
  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
  • Uw aanbieding heeft betrekking op het expertisegebied van • Inkoop, aanbesteden en contractmanagement;
  • Uw aanbieding heeft betrekking op het expertisegebied van • I-standaarden in brede zin (waaronder de Standaard Administratie Protocollen (SAP’s) in het Sociaal Domein);

De Wensen

  • Ervaring met het verbinden van partijen (procesbegeleiding) in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo 2015).
  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met het adviseren op operationeel en tactisch niveau binnen het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo 2015).
  • Kennis van bedrijfsprocessen (inclusief standaardisatie) bij gemeenten en/of zorgaanbieders op het gebied van de Jeugdwet en Wmo 2015.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox