Gemeente Baarn

Communicatieadviseur

Gemeente Baarn

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Bij de gemeente Baarn zijn ruim 175 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie.

Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.

De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Ons team
Je wordt onderdeel van het Team Communicatie, dat deel uitmaakt van het bredere team Intern Advies. Dit team bestaat uit vier communicatieadviseurs, een adviseur bewonersparticipatie, een webredacteur en twee communicatiemedewerkers. Samen zorgen we ervoor dat de gemeente Baarn duidelijk, toegankelijk en via de juiste kanalen communiceert. Ons doel? Dat inwoners, ondernemers en organisaties goed geïnformeerd zijn over relevante gemeentelijke zaken. Dit doen we niet alleen door communicatiemiddelen te ontwikkelen en beheren, maar ook door onze collega’s communicatiever te maken.

Opdracht
Wij zoeken een ervaren en strategische communicatieprofessional die tijdelijk ons team komt versterken. Je hebt een dubbele rol: je helpt bij de verdere ontwikkeling en professionalisering van het communicatieteam én je levert communicatieadvies aan het bestuur, specifiek voor de burgemeester en wethouder.

Bestuurlijke communicatie

  • Je adviseert de burgemeester en wethouder bij actuele vraagstukken en ondersteunt bij het optimaliseren van hun communicatie.
  • Je vertaalt bestuurlijke thema’s naar begrijpelijke en doeltreffende communicatie richting inwoners en partners.
  • Je ontwikkelt een communicatiestrategie voor het veiligheidsdomein, gericht op het vergroten van het veiligheidsgevoel in de samenleving.

Teamontwikkeling

  • Je begeleidt het communicatieteam in de doorontwikkeling richting meer inhoudelijke professionaliteit.
  • Je zorgt voor een heldere communicatievisie, duidelijke prioriteiten en een passende taakverdeling.
  • Je helpt het team stevig te positioneren binnen de gemeentelijke organisatie.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijk sensitief en kunt risico’s en kansen goed inschatten;
  • Nieuwsgierig en proactief, met het vermogen om een sterk netwerk op te bouwen binnen en buiten de organisatie;
  • Schrijfvaardig en in staat om complexe informatie om te zetten in heldere, begrijpelijke boodschappen;
  • Stressbestendig en georganiseerd: je behoudt overzicht, ook in tijden van piekdrukte en ad-hoc verzoeken;
  • Zelfstandig en verbindend: je adviseert en faciliteert collega’s om de communicatiedoelen van de gemeente te realiseren.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja -> voorkeur is wel zo veel mogelijk op kantoor


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van communicatie;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare ervaring op het gebied van teamontwikkeling;
  • Uurtarief maximaal €105 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk
  • Aantoonbare werkervaring met veiligheid- en crisisbeheer crisiscommunicatie vraagstukken en pers- en bestuurlijk Communicatieadvies;

De Wensen

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling
  • Uiterlijk beschikbaar per 9 oktober 2025, voor 32 uur per week
  • Aantoonbaar afgeronde cursus / opleiding op het gebied van team / organisatieontwikkeling
  • Uurtarief maximaal €100 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
23 september 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox