Freep 2.0 bestaat 2 jaar, tijd voor een korte terugblik.

We verlagen de kosten van onze dienstverlening

Kennisbank

We verlagen de kosten van onze dienstverlening

Freep 2.0 bestaat 2 jaar, tijd voor een korte terugblik.

Toen we in 2007 de eerste versie van Freep lanceerden wilden we het businessmodel van bemiddelingsbureaus drastisch veranderen. Het internet bood legio kansen om vraag en aanbod zonder tussenkomst van bemiddelaars tot stand te brengen. Vol jeugdig enthousiasme vlogen we de markt in. Helaas mislukte meerdere pogingen en businessmodellen om verschillende redenen. Een leerervaring en een kras op ziel rijker verdween Freep.nl in de koelkast. 

In 2018 besloten we een overzicht te creëren van alle interim opdrachten binnen de overheid. Zonder direct een businessmodel voor ogen te hebben, gingen we van start onder de oude naam Freep. Al snel liep de mailbox vol met hulpvragen van zzp’ers. Ze willen geholpen worden en het liefst ‘bemiddeld’. 

Een nieuwe start

We besloten Freep nieuw leven in te blazen. We kozen dit keer voor een beproefd verdienmodel aangevuld met eigenzinnige uitgangspunten.

De uitgangspunten

Transparant: We zijn open over onze opdrachtgevers, noemen de naam en de bron van de opdracht. Bij ons geen: “Voor onze opdrachtgever uit de regio Utrecht”. Als een zzp’er liever zonder hulp op opdrachten reageert dan moet dat mogelijk zijn en bieden we zoveel mogelijk informatie om daarbij te helpen. We zijn open over onze tariefstelling. Onze marges staan online inclusief alle voorwaarden. 

Eerlijk: We zijn eerlijk en laten het een zzp’er direct weten als wij denken dat zijn/haar kansen klein zijn voor het krijgen van de opdracht. We zijn ook eerlijk over het tarief dat wij denken dat de zzp’er moet hanteren om de opdracht te krijgen. Het laatste woord is altijd aan de zzp’er. We hanteren eerlijke voorwaarden. Dat betekent o.a. geen concurrentie/relatiebeding. 

Innovatief: Recruitment is mensenwerk, maar mensenwerk is lastig schaalbaar. Als we de marges willen verlagen dan zullen we zoveel mogelijk werk moeten automatiseren. We kozen daarom IT als uitgangspunt en werken elke dag om “de machine” te verbeteren zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen. 

Ambitieus: We willen zoveel mogelijk zzp’ers helpen tegen zo laag mogelijke marges. De droom uit 2007 om de bemiddelingsbranche drastisch te veranderen staat nog als een huis, we pakken het nu alleen stap voor stap aan.  

Eind 2020 waar staan we nu?

Op het moment van schrijven werken er 27 mensen via/voor Freep, staan er 250 interim opdrachten open en 3 vacatures binnen onze eigen organisatie. Is dit veel? Weinig? Als ongeduldige ondernemers hadden we natuurlijk verder willen zijn. Maar wat we hebben staan is een solide organisatie en een machine die klaar is om te schalen!

Tijd om de marge te verlagen 

Oh ja en dan nu het goede nieuws, er is ruimte om de marges voor het eerst te verlagen!

Ons huidige model is 10% marge voor de duur van de opdracht.

We brengen dit terug naar 10% het eerste jaar, 8% het tweede jaar en vervolgens 6%.

Het nieuwe model passen we ook toe op lopende contracten. 

We hopen dit percentage de komende jaren verder terug te brengen.

 

Op naar een succesvol 2021!

 

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox