Belastingdienst

Ux writer

Belastingdienst

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
In jouw rol als UX-writer denk je mee met de UX-designer binnen het team over generieke oplossingen voor designvraagstukken. Het gaat niet zozeer om het schrijven van teksten, maar om design thinking: oplossingen bedenken voor designvraagstukken. We streven daarbij naar zo min mogelijk tekst, het design moet voor zich spreken. AVG- en WCAG-eisen worden hierin standaard meegenomen. Ook stel je richtlijnen op en documenteer je jouw werk indien nodig. Daarbij doe je onderzoek (online en met gebruikers) om behoeftes of effect te toetsen. Je houdt daarbij rekening met verschillende doelgroepen met verschillende behoeftes. Je houdt altijd in gedachten hoe de Belastingdienst zich wil presenteren: als betrokken specialist. Je houdt rekening met al bestaande huisstijlrichtlijnen. Je stemt af met andere redacteuren binnen het UX chapter. De teksten schrijf je eerst, waarna je ze in een contentmanagementsysteem zet. We gebruiken hiervoor IBM Web Content Manager (WCM). Het is een pre als je hiermee kunt werken.

Achtergrond opdracht

Wordt vanuit BZB uitgevoerd maar valt onder de aansturing van Klantinteractie voorzieningen. Wat is Klantinteractie voorzieningen? Klantinteractie voorzieningen is een agile lerende organisatie met professionele medewerkers, die bijdrage levert aan het verbeteren van de digitale dienstverlening van de Belastingdienst. Het organisatieonderdeel handelt zelfstandig en in lijn met de missie, visie en ambities van de Belastingdienst. Gebruikt daarbij de methodiek Service design om daarmee de externe en/of interne klant centraal te stellen. Want voor hen doen we het. Klantinteractie voorzieningen vernieuwt formulieren, websites en portalen van de Belastingdienst. Dat vraagt om een multidisciplinaire aanpak in agile teams. Welke systeem wordt daarbij gebruikt? Next is het vernieuwingsteam van Klantinteractie & -services Digitaal (KI&S Digitaal). Het team bestaat onder meer uit

  • UX-designers,
  • UX-writers
  • frontend and backend developers.

Next werkt nauw samen met Informatievoorziening (ICT afdeling). Samen vormen Next en IV-accent de Safe agile Large Solution. De teamleden van Next zijn verdeeld over de teams van de Large Solution Klanterinteractie voorzieningen.

Competenties

  • schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Analyseren
  • Klatgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met verschillende soorten content content in interactieve formulieren en diensten (microcopy) (3 jaar)
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met moderne digitale dienstverlening en toegankelijkheid (WCAG)
  • hbo werk en denk niveau
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met communicatie en online dienstverlening bij voorkeur ook binnen de Rijksoverheid
  • De aangeboden kandidaat beschikt over HBO werk- en denkniveau Dit is aantoonbaar door een afgeronde HBO-opleiding en/of door de gevraagde werkervaring in knock-out criterium 2 (3 jaar)

De Wensen

  • Je hebt ervaring met moderne digitale dienstverlening en toegankelijkheid (WCAG).
  • Je hebt ervaring met contentmanagementsystemen.
  • Je hebt bij voorkeur ervaring in een multidisciplinaire, agile-werkomgeving

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox