Gemeente Apeldoorn

Social media adviseur

Gemeente Apeldoorn

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht

Voor tijdelijke versterking van onze Newsroom zoeken we een ervaren social media adviseur. Je bent een creatieve en flexibele doener die energie krijgt van het maken van content, het signaleren van trends en het onderhouden van contact met inwoners via social media. Je werkt nauw samen met communicatieadviseurs, het KCC en andere collega’s binnen de organisatie.

Wat ga je doen?

Social media & contentcreatie

  • Maken van creatieve en toegankelijke content (posts, visuals, reels) voor de sociale kanalen van de gemeente.
  • Plannen en publiceren van berichten, afgestemd op de communicatiekalender.
  • Meewerken aan (online) campagnes.
  • Beantwoorden van vragen en opmerkingen van inwoners via webcare.
  • Eindredactie op de gemeentepagina in de Stedendriehoek.

Monitoring & omgevingsanalyse

  • Signaleren van relevante discussies en trends op sociale media en in het nieuws.
  • Ondersteunen bij het opstellen van het dagelijkse omgevingsbeeld (meerdere ochtenden per week).
  • Verrichten van analyses met behulp van monitoringtools zoals Obi4Wan/Spotler.
  • Instellen en aanpassen van alerts en zoekopdrachten voor collega’s.
  • Analyseren van statistieken van social media posts (Facebook/Instagram).

Samenwerking & ondersteuning

  • Samenwerken met communicatieadviseurs, woordvoerders, het KCC en stadsdeelmanagers.
  • Ondersteunen bij de uitvoering van de content- en nieuwsplanning.
  • Bijdragen aan topstory verhalen en andere nieuwsproducten.
  • Meedraaien in het rooster voor monitoring buiten kantoortijden bij crisissituaties (incidenteel).

 

Competenties

  • Signalerend vermogen

Je volgt actief wat er speelt op social media en in het nieuws. Je herkent relevante ontwikkelingen en weet die snel en zorgvuldig terug te koppelen aan collega’s of te vertalen naar content of een bijdrage aan het omgevingsbeeld.

  • Creativiteit

Je bedenkt originele, toegankelijke en aansprekende content die past bij de doelgroepen van de gemeente. Je weet actuele thema’s op een frisse manier te vertalen naar posts, visuals of reels die effect hebben.

  • Samenwerken

Je schakelt gemakkelijk met collega’s van communicatie, KCC en andere afdelingen. Je stemt goed af, houdt rekening met de planning en werkt vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke communicatie.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

 

De Eisen

  • De kandidaat heeft ervaring met social media en webcare in een publieke organisatie
  • De kandidaat heeft ervaring met het werken met tools als Obi4Wan en Canva
  • Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
  • De kandidaat is zo snel mogelijk beschikbaar, maar uiterlijk per dinsdag 1 juli 2025.
  • De kandidaat heeft ervaring in een communicatiefunctie met focus op social media
  • De kandidaat is flexibel inzetbaar en in ieder geval beschikbaar op woensdag en vrijdag, maar ook af en toe buiten reguliere werktijden.
  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 12 juni 2025, gelieve hier rekening mee te houden

De Wensen

  • Relevante werkervaring met social media en webcare in een publieke organisatie. Toelichting: De kandidaat toont aan ruime ervaring te hebben met het beheren van socialmediakanalen en webcare binnen een overheidsorganisatie of andere complexe publieke instelling. Er wordt gekeken naar duur, aard en relevantie van de ervaring (maximaal 40 punten).
  • Aantoonbare vaardigheid in contentcreatie voor verschillende socialmediaplatforms. Toelichting: De kandidaat laat zien dat hij of zij creatieve en toegankelijke content kan ontwikkelen, passend bij het karakter van een gemeente. Dit mag blijken uit portfolio, referenties of een korte casusopdracht (maximaal 30 punten).
  • Specifieke kennis van en ervaring met monitoringtools zoals Obi4Wan en het opstellen van omgevingsbeelden. Toelichting: De kandidaat heeft ervaring met het werken met monitoringtools, kan relevante trends signaleren, alerts instellen en inhoudelijk bijdragen aan het dagelijkse omgevingsbeeld (30 punten).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
26 mei 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox