Provincie Utrecht

Projectmanager woo

Provincie Utrecht

De opdrachtĀ­omschrijving

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is bedoeld om overheden transparanter te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is.

Opdracht
De Provincie heeft voor de Woo een project gedraaid om alle facetten van de Woo in te bedden in de organisatie. Hier zijn grote vorderingen mee gemaakt. Het project loopt sinds 2022, staat en is opgezet door een kwartiermaker WOO en voortgezet door een projectmanager.

Voor het vervolg van het project Woo zoeken wij een projectmanager die verantwoordelijk is voor het voortzetten van het project, d.w.z. de voortgang monitoren, het projectplan bewaken, de realisatie verantwoorden, het budget bewaken en communicatie naar de organisatie te verzorgen. Kennis van de Wet open overheid en de implicaties daarvan voor provincies is een pre. Van de projectmanager wordt verwacht dat deze het bestaande project voortzet, waarbij vaardigheden op het vlak van projectbeheersing en communicatie met de stakeholders van belang zijn.

Er zijn diverse werkpakketten gedefinieerd die door het Woo projectteam al afgerond zijn, geïmplementeerd worden of nog gestart moeten worden. Daarbij moet je o.a. denken aan werkpakketten zoals:

  • Bewustwording en gedragsverandering m.b.t. onze organisatie;
  • Invoering van actieve openbaarmaking van de informatiecategorieën;
  • Werkprocesverbetering van de Woo-verzoeken;
  • Invoering van een Woo-contactpersoon in onze organisatie;
  • Essentiële zaken vanuit een informatiehuishoudingsperspectief afgeleid van een architectuurvisie en Woo vereisten.

Resultaat
Het projectteam richt zich bij de projectuitvoering op veranderingen op het gebied van beleid, gedrag, organisatie, processen en het realiseren van de benodigde informatiemiddelen.

Van jou verwachten we stakeholdermanagement, d.w.z. het afstemmen en voorbereiden van stuurgroepbijeenkomsten, managementoverleggen en portefeuilleoverleggen om informatie te delen, acties en besluiten vast te stellen en in gesprek te gaan over de Woo. Daarnaast houd je ook de rest van de organisatie op de hoogte van de voortgang.

Je hebt daarbij contact met zowel de stakeholders als de projectmedewerkers op het vlak van de projectvoortgang en informatiehuishouding. Je communicatieve vaardigheden en politieke sensitiviteit zijn dan ook belangrijk.

Een bijzonder en belangrijk aandachtspunt vormt het vastleggen, monitoren en sturen op de financiële aspecten zoals projectbudget, besteding en verantwoording aan de stuurgroep en de SIM IV als ambtelijke opdrachtnemer. Inzicht en resultaatgericht sturen is daarbij belangrijk.

Je rapporteert aan de projectstuurgroep. Het project valt onder de verantwoordelijkheid van een gedeputeerde (bestuurlijk opdrachtgever), de concernmanager Bedrijfsvoering (ambtelijk opdrachtgever) en de Strategisch inhoudelijke manager Informatievoorziening (SIM IV) (ambtelijk opdrachtnemer uit de organisatie).

Je werkt nauw samen met de ambtelijk opdrachtnemer.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet.

Competenties

  • Organisatiebewust: de aangeboden kandidaat is in staat om op verschillende niveaus gesprekspartner te zijn in de organisatie. Hierbij heeft hij de organisatiedoelen helder voor ogen en weet deze te verbinden aan de projectopdracht. Zo creëert de kandidaat dragvlak voor de verandering.
  • Besluitvaardig: de aangeboden kandidaat is in staat om op basis van de vastgestelde uitgangspunten in het project weloverwogen koers uit te zetten en besluiten te nemen dan wel gemotiveerd voor te leggen aan het daartoe bevoegde management.
  • Communicatief: de aangeboden kandidaat is sterk in zijn eigen communicatie maar is ook actief luisterend naar alle stakeholders. Zo worden kansen geïdentificeerd, zorgen of belemmeringen geadresseerd en risico’s helder geïnventariseerd.

Uit het cv blijkt duidelijk dat de kandidaat over bovengenoemde competenties beschikt.

Functiewensen (gespreksronde)
Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

  • Je hebt een proactieve werkhouding
  • Je bent kwaliteits- en resultaatgericht
  • Je bent flexibel
  • Je weet jouw omgeving te enthousiasmeren en je kunt stakeholders “meenemen”
  • Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’s

Vaardigheden 200/100/50/0

  • Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Je hebt sterke, breed inzetbare projectmanagement vaardigheden
  • Je hebt overtuigingskracht
  • Je bent analytisch sterk

Kennis 300/200/100/0

  • Je hebt kennis van projectmanagementmethodieken
  • Je hebt kennis van financiële verantwoording over projecten in een overheidsorganisatie
  • Je hebt kennis van inkooptrajecten (aanbesteden) en weet hierover te schakelen met leveranciers

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

De Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met informatievoorziening binnen (middel)grote overheidsorganisaties (1000+ medewerkers) vergelijkbaar met de provincie Utrecht.
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager/leider binnen de publieke sector;
  • Aantoonbare werkervaring met methodieken als Prince2, IPMA, PMBOK, MSP, financiĆ«le monitoring, rapportage en sturing, geef hiervan een aparte toelichting in het cv waarin 2 succesvol afgeronde projecten worden genoemd;

De Wensen

  • Een afgeronde opleiding/cursus op het gebied van projectmanagement;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager/leider binnen de publieke sector;
  • Aantoonbare werkervaring met inkooptrajecten en aanbestedingen.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met informatievoorziening binnen grote overheidsorganisaties;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 juli 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox