Gemeente Amsterdam

Kwartiermaker strategsich adviseur digitalisering

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Voor onze directie Ruimte en Duurzaamheid zoeken wij een kwartiermaker strategisch adviseur digitalisering die ons helpt bij het vormgeven en positioneren van een cruciale functie binnen onze organisatie.

De strategisch adviseur digitalisering is de businessvertegenwoordiger van de directie op het vlak van ICT en Informatievoorziening binnen de stedelijke context van het Informatie Domein van de gemeente.
Als businessvertegenwoordiger werk je samen met verschillende kaderstellende en uitvoerende partners van de centrale directie Digitalisering, Informatisering en Innovatie (DII) en het I-domein Cluster Ruimte en Economie. Je zorgt dat de belangen van de directie goed vertegenwoordigd worden en je adviseert het managementteam van de directie over de digitaliseringsopgaven en de wijze van sturing op de opgaven. De functie van strategisch adviseur digitalisering bevindt zich op het snijvlak van strategisch informatiemanagement en portfoliomanagement. 

Doel van de opdracht:
Het doel van de opdracht is het zorgen voor de nodige basis inrichting en structuur binnen de directie Ruimte en Duurzaamheid en het vormgeven van de functie strategisch adviseur digitalisering. 

Werkzaamheden
De strategisch adviseur gaat onder andere aan de slag met de volgende ontwikkelopgaven:

  • Het verder vormgeven en positioneren van de nieuwe functie Strategisch adviseur digitalisering binnen de directie Ruimte en duurzaamheid, het cluster Ruimte en Economie en de I-opgave Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
  • Het opstellen van een visie op digitalisering voor de directie Ruimte en Duurzaamheid en deze afstemmen met relevante stakeholders.
  • Vorm te geven aan innovatie en kennisontwikkeling binnen de directie. Dit betekent opzetten van een proces voor het identificeren van kansen voor digitale innovaties in beleid en uitvoering. Daarnaast het ontwikkelen van een aanpak voor continue kennisdeling en -opbouw,
  • Het verder op orde brengen van de digitale basis ("basis op orde") van de directie, waaronder:
  • Inventarisatie van de huidige situatie (IST) en het in kaart brengen van de gewenste situatie (SOLL);
  • Opzetten van de governance en het portfolioproces;
  • Ondersteuning van de lijnafdelingen bij het inrichten van de superuser- en epicowner rollen;
  • Meedenken over de financiële dekking en sturing van digitaliseringsopgaven, in nauwe samenwerking met de financiën.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De directie Ruimte en Duurzaamheid is onderdeel van het cluster Ruimte en Economie. Dit cluster creëert de ruimtelijke en economische randvoorwaarden die nodig zijn om Amsterdam te laten groeien tot een sterke metropool. Binnen dit cluster is Ruimte en Duurzaamheid verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en kaderstelling van stedenbouwkundige, ruimtelijke én duurzame ontwikkeling. We zijn hierin toonaangevend. Ruimte en Duurzaamheid adviseert o.a. het gemeentebestuur, werkt zowel voor stad als stadsdelen en werkt op ieder schaalniveau: van portiek tot metropool. Om de organisatie vitaal en flexibel te houden, zetten we een op talentontwikkeling en flexibele inzetbaarheid van onze medewerkers. 

Je werkt in opdracht van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en werkt samen met het team  projectmanagement, processen en IV van de afdeling bedrijfsvoering. Dit team is ingericht om het management van de directie te ondersteunen bij hun interne integrale opgaven in en met hun teams.  

De Eisen

  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie  en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opstellen en implementeren van digitaliseringsstrategieën en/of visies voor minimaal 3 vergelijkbare organisaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Eis - Draaideurconstructie Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? Let op antwoordmogelijkheden: Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opzetten portfoliomanagement en IV governance binnen organisaties bij minimaal 2 vergelijkbare organisaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Eis - Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Eis - Opleiding De aangeboden kandidaat is in het bezit van minimaal afgeronde hbo/wo bij voorkeur studierichting business IT procesmanagement, bedrijfskunde of vergelijkbare opleiding. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als strategisch adviseur digitalisering of minimaal 3 opdrachten als kwartiermaker Digitalisering binnen lijnorganisaties van 500+ medewerkers. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat is op korte termijn beschikbaar (bij voorkeur binnen 2-4 weken na gunning). Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatie.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft 3 jaar ervaring met het werken voor (semi)overheidsorganisaties, zoals gemeenten, provincies of uitvoeringsorganisaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. <indien aanbieder meerdere kandidaten mag aanbieden> Indienen extra inschrijvingen Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 2 kandidaten aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
12 juni 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox