Gemeente Breda

Juridisch adviseur handhaving omgevingsrecht

Gemeente Breda

  • geen max tarief

  • Noord-Brabant

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 december 2025

  • 01 mei 2026

De opdracht­omschrijving

Jij zorgt dat regels werken voor mensen. En dat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Hoe zorg je dat wet- en regelgeving niet alleen wordt nageleefd, maar ook begrepen en gedragen wordt? Dat handhaving niet alleen een juridische actie is, maar ook een kans om samen tot oplossingen te komen? Met jouw karakter! Jij bent juridisch sterk, positief kritisch en weet belangen te verbinden. Zo maak jij impact op de leefbaarheid en veiligheid in Breda.

Jouw karakter maakt Breda

Wat ga je doen?
Als Juridisch Adviseur Handhaving ben jij het juridische geweten van de afdeling Veiligheid en Leefomgeving. Jij:

  • Begeleidt en adviseert bij complexe handhavingsprocedures.
  • Neemt hoogwaardige juridische beslissingen en stelt beschikkingen op.
  • Vertegenwoordigt de gemeente Breda in bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Voert informeel overleg en bemiddeling, waarbij jij optreedt als juridisch vertegenwoordiger.
  • Bent het aanspreekpunt voor juridische vragen van collega’s, bestuur, ketenpartners én inwoners.
  • Werkt nauw samen met inspecteurs, vergunningverleners, omgevingsplanadviseurs en andere collega’s binnen en buiten de afdeling.

Waar jij en je collega’s het verschil maken
Je komt terecht in het team Juridisch Advies binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving. Hier werk je samen met juridisch medewerkers, inspecteurs, vergunningverleners en adviseurs. Samen zorgen jullie voor een veilige, leefbare stad. Je werkt ook veel samen met externe partners zoals de Omgevingsdienst Midden-West Brabant, het waterschap, de brandweer, woningcorporaties en de VNG. Jouw werk raakt de hele stad én haar inwoners.

Werken voor Breda. Dat geeft meer dan voldoening.
Als Juridisch Adviseur bij Gemeente Breda heb je impact. Op de stad, op de mensen én op jezelf. Je krijgt de ruimte om je werk op jouw manier te doen en jezelf te ontwikkelen. Zo weet je zeker dat je écht het verschil kunt maken.

Breda brengt het samen
Bij Gemeente Breda vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We moedigen je aan om jezelf te laten zien, je ideeën te delen en voor jezelf op te komen. In onze organisatie is er begrip en aandacht voor iedereen. Iedere collega brengt iets unieks mee. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil; voor jezelf, je team én de stad.
Breda is de tiende stad van Nederland, met grote maatschappelijke opgaven. Hier is veel te doen én je mag hier veel doen. We pakken die opgaven samen aan. Dat doen we met lef, betrokkenheid en een scherp oog voor resultaat. Je krijgt de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en het initiatief te pakken. Gemeente Breda brengt het samen. Dus stop alles wat je bent in alles wat je doet en help zo jezelf én onze stad vooruit.

De Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring (binnen de afgelopen 5 jaar) als handhavings- en procesjurist binnen het Omgevingsrecht. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis en beheersing van de Omgevingswet. (Omgevingswet en aanverwante wetgeving, jurisprudentie en parlementaire stukken). Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis en beheersing van het procesrecht. Dit moet blijken uit het cv.
  • De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten. Geïnteresseerde zzp’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan.
  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2025 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 32.700 per maand voor de eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2025 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 235. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.

De Wensen

  • Uw kandidaat beschikt bij voorkeur over een afgeronde juridische HBO opleiding in de richting omgevingsrecht. Dit moet blijken uit het cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige diploma hiervan kunnen tonen.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht (binnen de afgelopen 5 jaar). Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van recente relevante referenties (met contactgegevens) met betrekking tot de functie Juridisch Adviseur Handhaving Omgevingswet of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. • Kennis, vaardigheden en beheersing van het omgevingsrecht (Omgevingswet en aanverwante wetgeving, jurisprudentie en parlementaire stukken) • Kennis en beheersing van het bestuurlijk procesrecht • Kennis en beheersing van vaardigheid in gesprekstechnieken, mediation. • Communicatief sterk • Vaardigheden in conflictbeheersing en flexibiliteit in aanpak • Sociaal vaardig Donderdag 27 november in de ochtend is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 november 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox