gemeente Voorschoten

Juridisch adviseur fysieke leefomgeving

gemeente Voorschoten

  • max €100 per uur

  • Zuid-Holland

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 27 augustus 2025

  • 27 december 2025

De opdracht­omschrijving

Voorschoten, de Parel aan de Vliet 
Onze groene gemeente, gelegen in de Leidse regio, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze ruim 26.000 inwoners efficiënte en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en onze medewerkers die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van onze inwoners en ondernemers.

Voorschoten, de Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling en de drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid.

We werken vanuit vier kernwaarden: Vertrouwen, Verantwoordelijkheid, Betrokkenheid en Plezier. Deze waarden helpen ons om goed samen te werken, zowel binnen de organisatie als met inwoners, ondernemers en andere partners. Vertrouwen vormt de basis van onze samenwerking. Verantwoordelijkheid betekent dat we de impact van ons werk serieus nemen. Betrokkenheid zorgt ervoor dat we actief bijdragen aan teamdoelen, en plezier stimuleert een positieve werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

De organisatie is onderverdeeld in drie afdelingen: Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering. Deze opdracht valt onder de afdeling Bedrijfsvoering/Team Kernsupport:

Bedrijfsvoering
De afdeling Bedrijfsvoering speelt een essentiële rol in het ondersteunen en faciliteren van de interne organisatie bij de uitvoering van primaire processen en het realiseren van de organisatiedoelen. De afdeling is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling van de organisatie op de korte, middellange en lange termijn. Dit omvat onder andere het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het beheren van financiën, ICT en HR, en het bevorderen van een efficiënte en effectieve werkomgeving. De afdeling Bedrijfsvoering richt zich op het creëren van een ondersteunende en stimulerende werkomgeving, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. De proactieve houding van de afdeling zorgt ervoor dat de organisatie wendbaar blijft en kan inspelen op interne en externe veranderingen.

Team Kernsupport
Het Team Kernsupport (Financiën, Juridische Zaken en Inkoop) biedt ondersteuning aan collega’s binnen de gemeente Voorschoten op het gebied van financiën, juridische zaken, inkoop en aanbesteding. Dit team fungeert als adviseur, levert deskundig advies en praktische oplossingen, en helpt de organisatie bij het nemen van weloverwogen beslissingen en het optimaliseren van processen. Financiën voert de financiële administratie en biedt financieel overzicht en ondersteunt de P&C-cyclus, terwijl de adviseur subsidies het subsidieproces coördineert. Juridische Zaken biedt advies en ondersteuning bij juridische vraagstukken. Inkoop en aanbesteding biedt ondersteuning bij inkoopadvies mede door Stichting Rijk, daarnaast voeren zij het contractmanagement op het gebied van ICT.

Doel van de opdracht
Voor tijdelijke versterking zoeken wij een ervaren jurist die (complexe) privaatrechtelijke en publieke vraagstukken kan behandelen voor de fysieke leefomgeving. De jurist zal bestuur, management en projectteams adviseren en juridisch begeleiden bij dossiers op het gebied van grondzaken, gebiedsontwikkeling, overeenkomstenrecht en omgevingsrecht (de fysieke leefomgeving in brede zin).

Opdracht

De opdrachtnemer verricht zelfstandig de volgende werkzaamheden:

  • Juridisch adviseren over privaatrechtelijke aangelegenheden binnen projecten, o.a. ontwikkellocaties;
  • Opstellen, beoordelen en aanpassen van privaatrechtelijke overeenkomsten;
    • Koop-, verhuur-, opstal- en anterieure overeenkomsten;
    • Intentie-, samenwerking- en ontwikkelovereenkomsten.
  • Behandelen van grondzaken casussen zoals grondverkoop en het vestigen van zakelijke rechten, kadastrale vraagstukken, vraagstukken op de grondzaken van sportaccommodaties en andere maatschappelijke doelen;
  • Adviseren over juridische aspecten in relatie tot de energietransitie en het omgevingsrecht;
  • Borgen van de juridische kwaliteit op onder meer het beleid van grondzaken, grondgebruik, inrichting openbare ruimte (verkeer, afval, etc);
  • Adviseren en ondersteunen op bestuurlijke stukken van de fysieke leefomgeving voor het college of de gemeenteraad;
  • Onderhouden van contacten met notarissen, projectontwikkelaars, burgers en overige stakeholders.

Resultaatverplichting

De opdrachtnemer levert aantoonbaar op:

  • Alle aan de jurist toegewezen dossiers zijn tijdig, volledig en conform juridische kwaliteitsnormen afgehandeld (minimaal 90% binnen de gemaakte afspraken);
  • Opgestelde en beoordeelde overeenkomsten zijn juridisch correct, volledig en bruikbaar voor de organisatie;
  • Juridische adviezen zijn tijdig, helder en voorzien van concrete handelingsopties aan bestuur, management en projectteams;
  • Effectief stakeholdermanagement, blijkend uit positieve terugkoppeling van minimaal 80% van bevraagde interne en externe stakeholders.

Randvoorwaarden en uitgangspunten

  • De opdrachtnemer voert de opdracht uit op zelfstandige en onafhankelijke basis;
  • De opdrachtnemer bepaalt, in overleg, waar en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van wettelijke termijnen;
  • De opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn/haar werkproces en administratie;
  • Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid: vervanging is bespreekbaar, mits vooraf afgestemd en passend bij de opdracht.

Rapportage en overleg

  • Wekelijkse voortgangsrapportage aan de opdrachtgever;
  • Bespreken van lopende zaken in het reguliere overleg.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd 
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. 

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. 

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. 
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. 

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek 
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren. 

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals 
1.  

CV-eisen 
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht van 24 uur wordt vervuld op minimaal 3 van de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do. De vrije dag wordt in overleg besproken.

   

De Eisen

  • Per september 2025 beschikbaar voor 24 uur per week voor de duur van de opdracht;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist privaatrecht binnen het fysieke domein bij een gemeentelijke organisatie of provincie;
  • Aantoonbare werkervaring als jurist met grondzaken, gebiedsontwikkeling, publiek-private samenwerkingen én bestuurlijke besluitvorming bij een gemeente, benoem deze punten duidelijk in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en beoordelen van privaatrechtelijke contracten voor de fysieke leefomgeving;

De Wensen

  • Een wo-bachelor opleiding in de richting van civiel recht of staat- en bestuursrecht
  • Uiterlijk per 8 september 2025 beschikbaar voor 24 uur per week
  • Een afgeronde cursus of opleiding privaatrecht, duidelijk weergeven in het cv
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in juridische adviesfunctie in het Omgevingsrecht gericht op de Omgevingswet
  • Fysiek aanwezigheid voor minimaal 2 dagen per week, waarvan maandag een vereiste dag is door het bestuurlijke overleg van het domein

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
27 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox