gemeente Utrecht

Contractmanager lombokplein stadsingenieurs

gemeente Utrecht

  • max €120 per uur

  • Utrecht

  • 36 uur per week

  • Inkoop
  • 15 september 2025

  • 01 september 2026

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Voor de stadsingenieurs van de gemeente Utrecht zijn we op zoek naar een contractmanager die voornamelijk ingezet zal worden op het project Lombokplein in het stationsgebied van Utrecht.
Het lombokplein is een groot complex binnenstedelijk project. Alle facetten van herinrichting openbare ruimte komen hierin terug. Hieronder behoren o.a. verlegging van (grote) kabels en leidingen, riolering, bouw van constructies (bruggen en kades) dichtbij bestaande bebouwing, wegen, openbare verlichting en VRI. Daarnaast is bij de herinrichting van de openbare ruimte de projectfasering en BLVC tijdens de uitvoering een belangrijk aandachtspunt.

Dit project werkt momenteel in een 2 fasen contract/bouwteam aan de uitwerking van het definitief/- en uitvoeringsontwerp.
De contractmanager is verantwoordelijk voor de beheersing van het gehele proces van contractvoorbereiding, aanbesteding en uitvoering richting de marktpartij. De contractmanager is ook degene die de dagelijkse contacten onderhoudt en zo nodig de onderhandelingen voert met de marktpartij. Hij of zij zal zich bezighouden met de voorbereiding en begeleiding van het projectcontract Lombokplein. De contractmanager is bekend met de hectiek van een (gemeentelijke) projectorganisatie en kent zijn rol vanuit de opdrachtgeverszijde. In dit project wordt gewerkt conform  IPM.

Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. De gemeente zet in op binnenstedelijke verdichting, waarbij gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Naast veel bouwopgaven zijn er veel opgaven in de openbare ruimte om Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar te maken. Het organisatieonderdeel Ruimte van de gemeente Utrecht houdt zich hier mee bezig.

Je taken zijn:

Contactpersoon zijn voor collega contractmanagers en inkopers (o.a. bij afdeling Beheer Openbare Ruimte – BOR) t.b.v. inkoopvraagstukken; Beheren van het wijzigingenproces in samenwerking met de Projectbeheerser; Zorg dragen voor het opstellen van een goed en kwalitatief hoogstaand realisatiecontract; Controleren of de aannemer zijn EMVI belofte nakomt, en spreekt de opdrachtnemer hierop aan; Monitoren voortgang, tijdige levering en goedkeuren van aangeboden producten en documenten, ook i.r.t. betaalmomenten; (Mede)beoordelen voortgangsrapportages, verslagen en planning; Verzorgen en regie voeren op eventuele nieuwe uitvragen binnen overeenkomst (bij eventuele scopewijzigingen); Bundelen en verzorgen van reacties naar contractpartij; Verantwoordelijk zijn voor de beheersing van het bouwteambudget en bewaken dat de aanbieding van de realisatieprijs binnen het afgesproken plafondbedrag blijft. Opzetten en actueel houden van het contractbeheersplan. Draagt vervolgens ook zorg voor de contractbeheersing; Leiding geven aan het inkoop – contract (beheers)team; Evalueren en toetsen contract aan opdracht en overige gemaakte afspraken; Uitvoeren van risicoanalyses om te bepalen of toetsen worden behaald; Beslissen over bonus/malus, opschortingen, kortingen en boetes, VTW’s); Verantwoordelijk zijn voor eventuele contractwijzigingen en afstemming met inkoop- en de aanbestedingsjurist


Jij hebt: Minimaal een afgeronde HBO opleiding met technische of bedrijfskundige achtergrond (Bachelor of Built Environment); Aantoonbare ervaring, minimaal 5 jaar of meer, met het contractmanagement voor bouwprojecten en civiele projecten in een gemeentelijke projectomgeving (G4 gemeente is pré); Aantoonbare ervaring met het opstellen van en beheren van contracten binnen bouwprojecten en IPM teams; In de afgelopen 5 jaar aantoonbaar ervaring met het opstellen en beheersen van overeenkomsten onder UAV, UAV-GC voorwaarden met als contractbeheersing het gebruik van Systeem Gericht Contractbeheersing (SCB); Aantoonbare ervaring met bouwteams en 2-fasen contracten; Aantoonbare kennis van de Aanbestedingswet 2012 en UAV-GC 2005 en overige nationale Europese wet- en regelgeving.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 


Goed om te weten:
Gesprekken worden gepland in de week van 1-5 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Hybride werken is mogelijk, maar afpsraken hierover worden binnen het project gemaakt.


Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 


 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je hebt minimaal  een hbo opleiding afgerond
  • Je aantoonbare ervaring met het werken in een IPM team
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het werken in een bouwteam
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?

De Wensen

  • Je hebt bij voorkeur aantoonbare ervaring opgedaan bij een overheidsorganisatie, bij voorkeur bij een grote gemeente - G4 - 100.000+ gemeente/ Rijkswaterstaat/Provincie - Kleinere gemeente - Andere (semi) overheid - Geen van bovenstaande
  • Je hebt aantoonbare kennis van de aanbestedingswet (2012) en UAV-GC 2005 etc.
  • Je hebt bij voorkeur een technisch bedrijfskundige achtergrond
  • Geef minimaal 2 relevante voorbeelden waaruit blijkt dat je in een bouwteam hebt gewerkt
  • Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring of meer als contractmanager op civiele projecten in de openbare ruimte - Minder dan 3 jaar - 3 tot 5 jaar - 5 tot 8 jaar - 8 jaar of meer
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox