Gemeente Opsterland

Bestuurssecretaresse

Gemeente Opsterland

De opdracht­omschrijving

Aanleiding

De afgelopen tien jaar bleek keer op keer dat het bestuurssecretariaat bij een gemeente een pittige werkplek kan zijn. Collega’s vielen uit of bleken onvoldoende in staat om de taken en verantwoordelijkheden naar wens op te pakken. Het komende half jaar komt er, door de gemeenteraadsverkiezingen en de verwachte wisseling van wethouders, weer extra veel op ons bestuurssecretariaat af. Daar is praktische ondersteuning in nodig en daar ligt ook de focus van deze opdracht. We zoeken echter wel iemand die naast de dagelijkse ondersteuning ook een extra opdracht kan uitvoeren, namelijk om ‘boven’ het secretariaat te gaan hangen, een analyse te doen op de huidige inrichting en te adviseren over wat het bestuurssecretariaat in de toekomst nodig heeft. Met als doel om een fijne werkplek te bieden aan onze medewerkers en voor een stabiele ondersteuning van ons college te zorgen. 


Verantwoordelijkheden

De dagelijkse werkzaamheden bestaan o.a. uit het ondersteunen bij: 

  • Coördineren en uitvoering geven aan het proces voor het toekennen van koninklijke onderscheidingen, erepredicaten en gemeentelijke onderscheidingen, inclusief locatiebeheer en logistiek.
  • Verzorgen van de administratieve afhandeling van het toekenningsproces, waaronder dossierbeheer, rapportage en naleving van protocollen.
  • Beheren en prioriteren van inkomende mails voor bestuursleden, waarbij urgente correspondentie wordt geïdentificeerd en tijdig wordt doorgegeven.
  • Het voorbereiden van conceptreacties op veelvoorkomende vragen of verzoeken en het afhandelen van eenvoudige verzoeken namens de bestuursleden.
  • Organiseren en coördineren van officiële bezoeken waaronder ontvangsten en recepties voor het onderhouden van bestuurlijke netwerken en politieke contacten op lokaal, regionaal en nationaal niveau.
  • Bewaken en verbeteren van de administratieve organisatie binnen het secretariaat.
  • Inzicht in de structuur van en kennis over de werking de gemeentelijke organisatie, inclusief de rollen en verantwoordelijkheden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie.
  • Kennis van het lokale netwerk van samenwerkingspartners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
  • Verzorgen van relatiegeschenken.
  • Gastheerschap.
  • Agendabeheer van het bestuur; bewaken van de voortgang van de planning.
  • Voorbereiden en faciliteren van vergaderingen.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 3 november 2025 tot en met 30 april 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 3 november 2025 tot en met 30 april 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Ervaring in een soortgelijke functie bij meerdere gemeentelijke organisaties
  • Minimaal afgeronde MBO 4 opleiding

De Wensen

  • Ervaring in een adviserende rol
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een soortgelijke functie
  • Ervaring met het coördineren van Koninklijke onderscheidingen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox